|
- Főoldal
- Cikkek
- A diszlexiás gyermekek nehezebben küzdenek meg az iskolai háttérzajjal
|
A diszlexiás gyermekek nehezebben küzdenek meg az iskolai háttérzajjal
Azok
a gyermekek, akik fejlődéssel együtt járó
diszlexia zavarral küszködnek, valószínűleg
nem képesek összpontosítani a tanár
hangjára a tanítási órák szokásos
kísérő zajai közepette, mint pl. a folyosón
csapódó szekrényajtók, a karcoló
kréta csikorgó hangja és más egyéb,
auditív figyelemelvonó tényezők –
állapították meg egy amerikai kutatás
során.
A
fejlődéssel együtt járó diszlexia az
iskoláskorú kisgyermekek olvasási és
helyesírási készségét érinti
elsősorban. A kutatást a chicagói Northwestern Egyetem
munkatársai folytatták le és úgy
találták, a diszlexiás zavarban nem szenvedő
gyermekek agya ezeket az auditív figyelemelvonó
tényezőket képes szándékosan figyelmen
kívül hagyni és ugyanakkor automatikusan a
releváns, várható és ismétlődő
hallásbeli információkra összpontosítani.
A diszlexiás kisgyermekek agya nem rendelkezik ezzel a
képességgel.
Ez
a kutatási eredmény megerősíti egy korábbi
vizsgálat eredményét, mely szerint a fejlődéssel
együtt járó diszlexia zavarral küszködő
gyermekeknek azzal kapcsolatosan is nehézségeik vannak,
hogy a releváns hallásbeli információkat
a kísérő zajoktól elválasszák. Az
újonnan lefolytatott kutatás biológiai
bizonyítékkal is szolgál arra nézve, hogy
a gyermekeknek, akik zajos környezetben nehezen értik meg
az emberi beszédet, mérhető idegcsatorna károsodása
is van, amely akadályozza azon képességeiket,
hogy a hangkörnyezet szabályosságait kihasználják.
A
hagyományos olvasási és helyesírási
alapú beavatkozások (fejlesztő pedagógia)
mellett a fejlődéssel együtt járó
diszlexiás zavarban szenvedő gyermekeknek már olyan
egyszerű gyógymódok is előnyt jelentenek, mint az, ha
közvetlenül a tanár elé ültetik őket,
vagy pedig a zsinór nélküli technológia
alkalmazásával a tanár hangját
felerősítik számukra – állítják
a kutatók, hozzátéve még ehhez: „Ez a
kutatás közelebb hoz minket azon gyermekek érzékelési
folyamatának megértéséhez, akik az
irreleváns (nem oda tartozó) zajokat kivéve
nehézségekkel küszködnek. Olyan objektív
mutatószámot nyújt számunkra, amely
segíthet abban, hogy az olvasási problémákkal
küzdő gyermekeket értékeljük.”
Címkék:
diszlexia, zaj, hang, fejlesztő pedagógia, olvasás
|
|
|
|
|