Azok az ingázók, akik rendszeresen, naponta biciklivel hajtanak keresztül az olyan nagy városokon mint London, Budapest, Amszterdam... sokkal több szenet lélegeznek be, mint a gyalogosan közlekedők és ez a tüdejük károsodását okozhatja – állítja egy új angol kutatás, amelyről az Amszterdamban megtartott „Európai Légzőszervi Társaság Éves Kongresszusa”-n számoltak be. A kutatók azt mondják, a tervező szakembereknek eszébe kell, hogy ez jusson, amikor a városi bicikli utakat megtervezik.
A fosszilis tüzelőanyagok elégetése miatt a levegőben hatalmas mennyiségű fekete szén részecskék (korom) vannak, amelyek lerakódhatnak az emberi tüdőben, ha azokat valaki belélegzi. Egyre több és több vizsgálat mutatja ki azt, hogy a fekete szén részecskék belégzése érintheti az emberek egészségét és akár szívinfarktus bekövetkezéséhez és csökkent tüdőfunkcióhoz vezethet.
A Londoni Orvostudományi Egyetem professzora, Dr. Jonathan Grigg és munkatársai tesztelni szerették volna azt az elképzelést, hogy egy nagy városban lévő munkahelyre ingázó személy egészségét hogyan érinti a fekete szénnek való kitettség; még specifikusabban azt, hogy egy biciklista személyes kitettsége nagyobb-e, mint egy gyalogosé.
Ahhoz, hogy feltevésüket tesztelni tudják, az egészséges önkéntesek tüdejében lévő fekete szén mennyiségét összehasonlították úgy, hogy egyszerűen mintát vettek a légúti makrofágokból – ezek azok az immunrendszeri sejtek, amelyek az alacsonyabban lévő légutak felszínének ülnek meg és „bekebelezik” az idegen anyagokat.
Az önkéntesek között - mindannyian rendszeres városi ingázók – öt egészséges biciklista volt, akik rendszeresen biciklivel hajtottak be Londonba a munkahelyükre és öt egészséges gyalogos. Egyikük sem dohányzott és koruk 18 és 40 év között volt. Az önkéntesek köpetmintát adtak, amelynek segítségével a kutatók képesek voltak a fekete szén légúti makrofágokban lévő mennyiségét tesztelni.
Bár az önkéntesek számát tekintve ez csak kis mintának számít, az eredmények azt mutatták, hogy a biciklisták tüdejében 2.3-szor több fekete szén részecske volt, mint a gyalogosokéban. Az eredmények statisztikailag jelentősek – annak a valószínűsége, hogy ezek az eredmények véletlenül felmerüljenek, kevesebb mint 1:100.
Grigg professzor egyik munkatársa, Dr. Chinedu Nwokoro, aki maga is aktív biciklista és Londonban dolgozik, az alábbiakat mondja:
„A vizsgálat eredményei megmutatták, hogy a nagyobb európai városokban történő biciklizés megnöveli a fekete szénnek való kitettséget. Ez feltehetően számos különböző oknak az eredménye, pl. a biciklisták gyorsabban és sokkal mélyebben lélegeznek, mint a gyalogosok és ezt ráadásul akkor teszik, amikor az autók és más járművek kipufogó füstjéhez közelebb vannak.”
„Adataink igen erősen sugallják azt, hogy a fekete szénnek való személyes kitettséget is figyelembe kell venni, amikor a tervezők bicikli utakat terveznek.” – tette hozzá Dr. Nwokoro, majd kihangsúlyozta: „Azt, hogy vajon az egészséges személyek biciklizése önmagában társult-e ártalmas egészségügyi hatásokkal, jelenleg egy nagyobb, folyamatban lévő kutatás keretein belül is értékeljük.”