Kína a „takarékosság kultúrájára” tanítja az orvosi technológiai piacot

Kínában, Beijingtől 90 percre fekszik az, ami az orvosi technológia jövője lehet. A Weigao, egy kínai cég, amely állami tulajdonú „községi vállalatként” indult, épített egy kutató és gyártó központot, ahol a laboratóriumok meglepően hidegek. Csak a „tiszta szoba” az, amely teljes mértékben klimatizált. És ez egyben leckét ad a takarékos innovációról is.

Amíg a nyugati technológiai cégeknek első osztályú épületeik vannak, Kínában az emberek dideregnek, miközben a különleges felszerelések melegek maradnak. Bár a helyiség hideg, a Weigao cég laboratóriumai a kreativitás gőzölgő katlanjai.

A Medtronic, az orvosi felszerelések amerikai giga gyártócége vegyes vállalatot alapított ezzel a kínai céggel két évvel ezelőtt. Az amerikai cég dizájnerei és mérnökei „kéz a kézben” dolgoznak a helyi tehetségekkel, és már egy féltucat olcsó, vadonatúj terméket jelentettek be, amelyet a Medtronic cég önmagától soha nem állított volna elő.

A Medtronic számára ez új terület, mivel a cég ezidáig csúcsminőségű, költséges orvosi készleteket gyártott. Simon Li, a vegyes vállalat jó kapcsolatokkal rendelkező vezetője elmondása szerint három dolog vette rá az amerikai céget, hogy Kínát „ne vendéglátónak, de otthonnak” tekintse.

Az első, a helyi kereslet: mivel Kína technológiai fejlettségéről jól ismert városai – pl. Beijing, Sanghai – mellett megindult a másodvonalbeli városok fellendülése is, ezeknek a városoknak az orvosi klinikái az olcsó „elmés szerkezetek” (angol nyelven: gizmos) után kiáltanak.

A második az, hogy a kínai kormány pártfogolja az „őshonos innovációt”, mégpedig úgy, hogy a tendereztetéseknél, közbeszerzéseknél stb. előnyben részesíti a helyi cégeket. Egy mérnök ujjongva mutat rá, hogy mint helyi entitás, a Medtronic vegyesvállalat olcsón vásárolhatja a csúcstechnológiában nélkülözhetetlen nyersanyagokat, a ritkaföldfémeket (pl. neodímium, a lutécium, a diszprózium, az európium, ittrium), annak ellenére, hogy Kína korlátozza az exportját e fémekből.

A harmadik és a legfontosabb az, hogy a Medtronicnak „csak lokalizálódnia kellett” – Mr. Li szerint –, mivel a helyi riválisok hirtelen és intenzív versenyével kellett szembenéznie.

Egy évtizeddel ezelőtt Amerika orvosi technológiai cégei eltörpítettek minden más céget és a kínai cégek még alig voltak jelen. A PriceWaterhouse Cooper (rövidítve: PwC) konzultációs cég szerint Amerika vezető cége a következő évtizedben minden fontos innovációs méretet tekintve zsugorodni fog. Kína viszont sokkal nagyobb erővé válhat ezen a piacon 2020-ra, mint Európa – mind az új orvosi technológiák megalkotásában, mind a felhasználásában.

Vegyük például a sebvarrásra használt varratokat. A régi módszer az volt, hogy egyszeri használatra szánt varratokat gyártottak és rengeteget adtak el belőle. Chris Wasden, a PwC munkatársa azonban megjegyzi, hogy a kínai cégek alákínáltak a nyugati riválisaiknak azáltal, hogy újrahasználható változatokat fejlesztettek ki.

A szívműtéteknél használatos stentek újabb előjelei voltak ennek a folyamatnak. Hét évvel ezelőtt a nyugati cégek még úgy gondolták, hogy dominanciájuk biztonságos. Amikor a MicroPort, egy kínai feltörekvő cég kihozta új termékeit, amelyek 40 %-kal olcsóbbak voltak, az orvosok kezdetben szeptikusak maradtak. Azonban később több száz klinikai vizsgálat született, és ma már a cég a kínai piac 70 %-át birtokolja.

Tömérdek hasonló eset van. Mind a MicroPortnak, mind a Lepu Medicalnak – utóbbi a stentek piacán rivális helyi cég – sikeres nyilvános kötvénykihelyezései voltak. A Trauson, az ortopéd cikkekre specializálódott kínai cég múlt évben bocsátott ki kötvényeket Hong Kongban. A Mindray Medical, a New York-i részvénytőzsdén listázott kínai cég, amely olcsó monitorokat gyárt, rengeteget exportál belőlük a gazdag országokba.

Az orvosi technológiai eladások robbanásszerűen növekednek. A kínai piac előrejelzések szerint 2015-re 15 %-os részesedéssel fog bírni, míg 2019-re már elérheti a 43 milliárd USA dollárt is. India 23 %-on „galoppozik” és várhatóan az évtized végére 10 milliárd USD forgalmat mondhat magáénak. A kínai kormány 125 milliárd dollárt szándékozik költeni a következő három évben a nagyobb városokon kívüli egészségügyi hálózat kiterjesztésére, ami még jobban fellendíti majd a keresletet.

Két típusú kínai cég van: az egyikre a luxus jellemző, a másik takarékos. Ronald de Jong, a holland multinacionális cég, a Philips feltörekvő piacokon orvosi berendezéseket forgalmazó részlegének senior elnök-helyettese arra világít rá, hogy cége a múlt évben Kínában több csúcsminőségű CT szkennert adott el, mint amennyit Amerikában. De, figyelembe véve, hogy Kína hatalmas erőkkel fejleszti vidéki egészségügyi hálózatát, a Philips is számos helyi érdekeltséget szerzett. Mr. de Jong szerint ennek fő előnye nem az, hogy olcsó munkaerőt foglalkoztatnak, hanem az, hogy megtanulják az „takarékosság kultúráját”.

A GE Health Care vezérigazgatója, Omar Ishrak vitatja, hogy a terminus, a „takarékos innováció” csökkentené a folyamatban lévő orvosi technológiai forradalom jelentőségét, amelyben az ár csak az egyik komponens. Új termékek tervezésében a feltörekvő piacokon a cégek bakugrással érik el a legújabb technológiákat, mint pl. a miniatürizáció, a mobil kommunikáció és a fejlett anyagok használata. Ez teszi őket képessé arra, hogy olyan orvosi eszközöket építsenek, amelyek nemcsak olcsók, de egyben jobbak is, mint a gazdag országok modelljei. Mr. Ishrak a Brivo példáját hozza fel erre, amely helyben, Kínában fejlesztette ki MRI és CT szkenner üzletágát.

Mindez rendkívül látványos, de a kínai cégek egyelőre még nem szándékoznak átvenni az orvosi technológiai eszközök piacán a vezető szerepet. Ezek a cégek ugyanis nagyon jók abban, hogy relatíve egyszerű eszközöket gyártanak és erősek a nem invazív eszközök piacán, mint pl. a képalkotó eszközök, de be kell hatolniuk a kockázatos és kifinomult termékek piacára is, mint pl. a beültetett defibrillátorok – állítja a McKinsey konzultációs cég képviselője.

A Boston Consulting Group képviselője még ennél is tovább megy, amikor azt állítja, hogy Kínában, a külföldi cégek által felállított laboratóriumok sokkal sikeresebbek az orvosi vágóélek kutatásában, mint a helyi riválisaik, akik a fejlesztésre fókuszálnak. Ez azt sugallja, hogy a nyugati cégeknek még van néhány évük a takarékos innováció elsajátítására – és saját hazájukba importálni azt -, mielőtt az ázsiaiak megérkeznének az ő piacaikra.

Néhány nyugati cég ragaszkodik ahhoz, hogy pontosan ez az, amit már hosszabb ideje ők is csinálnak. Büszkélkednek a takarékos termékek néhány színes példájával, amelyeket ők a gazdag országokban ajánlanak, azonban az alapos vizsgálat azt tárja fel, hogy ezek a példák valójában ritkák.

A GE Health Care megnyerően őszinte vezérigazgatója, Mr. Ishrak azt magyarázza, hogy Amerika kockázatkerülő szabályozói és komplex egészségügyi finanszírozási rendszere problémát jelent, de egyben azt is hozzáteszi, hogy a „gyártókat is lehet vádolni”. Az olyan cégek, mint a GE is, eladási és forgalmazási rendszerei, amelyeket 100.000 USD értékű szkennerek (CT) eladására hoztak létre, nem illenek bele az olyan olcsó verziókat forgalmazó rendszerbe, ahol az egyes termékek értéke csak egytizede ennek az árnak. Azt is elismeri, hogy a gyártók „nem prezentálják az érték átfogó bizonyítékát”, ő inkább úgy véli, hogy egyfajta érzelmi alapú eladásra támaszkodnak. Ez ugyan működhetett a múltban, de ahogy az egészségügyi költségvetést lefaragták Nyugaton és keletről olcsóbb technológiák érkeznek, az érzelem bizonyosan nem fog hasznot hozni a gazdaságnak. Az egyetlen kérdés csak az maradt, vajon a takarékos innovátorok, akik már a csúcson vannak, villát, vagy evőpálcikákat fognak-e használni?


Címkék: takarékosság, orvosi technológia, kutatás, fejlesztés
A hír kommentálásához jelentkezzen be!
© 2009 - 2025 diagnozis.hu - Minden jog fenntartva!